Edo

Van jongs af aan wist hij dat hij ‘iets’ in de handel zou gaan doen. Dat is inderdaad gelukt. Edo van Houten zit al 23 jaar in de groenten en het fruit. Zijn missie: de meerwaarde van lokale ondernemers laten zien. ‘Kleine ondernemers zijn het cement van een winkelgebied. Zonder hen stort alles in.’

‘Internet is de grootste bedreiging van de detailhandel. Dat merk je behoorlijk. Ook zie je dat klanten graag het gemak van de supermarkt hebben. Ze willen alles in één winkel kopen. Toch liggen mijn prijzen vaak lager dan die van de supermarkt. Bovendien neem ik graag veel tijd voor mijn klanten. Ik deel graag mijn kennis met hen en geef tips. Dat is de meerwaarde van een versspecialist.’

Edo

Beleving
‘Ik zit al drieëntwintig jaar in het vak. Als kind wist ik al dat ik de handel in wilde. Welk product ik zou verkopen, maakte me niet zoveel uit. Tijdens mijn opleiding aan de Middelbare Detailhandelschool liep ik stage bij De Twee Gebroeders aan de Gouw in Hoorn. Ik begon daar op mijn zestiende en de stage zou een jaar duren. Uiteindelijk bleef ik er vijf jaar plakken. AGF (aardappelen, groenten en fruit) is een prachtige productgroep.Er is veel variatie, ook met de seizoenen. Ikmerk dat mijn medewerkers dat ook leuk vinden. Ik heb geen favoriete soort groente of fruit. Ik vind alles even mooi. Je kunt veel doen met groente en fruit. Dat is ook belangrijk. Steeds meer draait het in de detailhandel om de beleving. De smaak, de geur, de textuur; allemaal zijn ze belangrijk!’

Assortiment
Na Hoorn kwam Edo in Alkmaar terecht. Hier had hij zijn eerste eigen groentezaak. ‘Hier heb ik vijf jaar gewerkt, waarna ik door mijn voormalige werkgever werd benaderd. Of ik een eigen zaak wilde openen in de Kersenboogerd.Dat is nu dertien jaar geleden. Na de overname van De Twee Gebroeders, ben ik zelfstandig verder gegaan.’ Inmiddels is zijn winkel een bekende zaak in het winkelcentrum. Hij verkoopt behalve groenten en fruit ook verse fruitsappen, salades en maaltijden, zoals stamppotten. Daarbij kan hij alles bestellen. ‘Wanneer klanten iets nodig hebben voor een gerecht, zorg ik ervoor dat het er is. Nog een positief punt aan mijn zaak is dat ik veel producten van lokale kwekers verkoop. Ik vind dat een duidelijke meerwaarde hebben. Waarom zou je producten importeren – met bijbehorende kosten én milieubelasting – als het lokaal prima te verkrijgen is? Bovendien ondersteun ik als lokale ondernemer ook weer andere lokale ondernemingen.’

De groothandel
Mijn groothandel, Postuma, is heel belangrijk voor me. Ik moet blind op hen kunnen vertrouwen. Ik heb dan ook veel en goed contact met ze. Er wordt goed geluisterd en ze hebben kennis van zaken. Ook de service is heel belangrijk. Ik kan niet elke dag zelf naar de veiling, dus zorgen zij voor de beste kwaliteit. Ik proef wel alles zelf voor ik het verkoop. Zo kan ik klanten beter van dienst zijn en verkoop ik ze iets waar ze echt van zullen genieten.’

Advertenties